Jak na ofuky aneb otevřená okna kdykoli

ofuky-oken-clanek1-min

Nenápadné, přesto maximálně praktické – ofuky neboli deflektory oken umožňují jízdu s pootevřenými okénky za téměř všech povětrnostních podmínek, stejně tak minimalizují průvan při rychlejší jízdě. A ani tím jejich výhody nekončí.

K čemu dalšímu jsou ještě dobré? Jak vybrat ty správné? A na co si dát pozor?

Co taková lišta umí?

Jednoduchá plastová lišta, že má nějaký význam? Má. A má těch významů hned několik.

  • Možnost větrat i při dešti

Jasně, klimatizace je v horkých dnech tím nejlepším způsobem, jak rychle vychladit auto. Po většinu roku ale vůbec není potřeba; alespoň za nás je nejpříjemnější jízda s lehce pootevřenými okénky kdy vítr jemně fouká, a pokud zrovna nejsme uprostřed velkého města, i příjemně voní.

Nejde tak ale jezdit za každých povětrnostních podmínek, při dešti je zpravidla potřeba okna zavřít. Nikdo nechce v autě moknout. S ofukem to ale úplně platit nemusí, ofuk dokáže dešťovou vodu odvést mimo prostor okének, do interiéru se žádná záplava nemá šanci dostat.

Samozřejmě ani s ofukem nelze okénko otevřít úplně, čerstvému vzduchu ale postačí i pár centimetrů.

  • Rychlejší odmlžení skel

Déšť, nástup v mokrých botách nebo vlhkém oblečení, více lidí v autě, k tomu stačí trochu zatopit a máme ideální podmínky pro mlžení předního skla. Řešením je co nejrychleji „vyměnit“ v interiéru vlhký vzduch, což jde právě s pootevřenými okénky daleko rychleji.

A tady se opět dostáváme k předchozímu bodu: v dešti určitě okénka otevírat jen tak nechceme. S ofuky to ale vážně není takový problém, i za deště se s nimi dá větrat.

  • Menší průvan při otevřeném okně

Podobně jako se s překrývajícím ofukem nedostane do interiéru voda, nevzniká s pootevřeným okénkem ani tolik průvanu. Ani při rychlejší jízdě. I v tomto případě se totiž okolní vzduch sveze po liště do boku a neobtěžuje tolik řidiče ani ostatní pasažéry.

  • Aerodynamika

Přiznáváme, žádná vědecká data potvrzující zlepšenou aerodynamiku v rukou aktuálně nemáme, vycházíme ale z informací výrobců, některých zákazníků i našich dlouhodobých zkušeností. Vzhledem k umístění samotné lišty se o deflektory vzduch při jízdě „láme“, auto by tak opravdu mělo být o něco aerodynamičtější. Ne každý to asi při jízdě pozná, lehce se to však může projevit i na mírně snížené spotřebě.

  • Méně hluku při rychlejší jízdě

K čemu ale data máme, je hlučnost: před pár měsíci jsme se zeptali více než 700 majitelů ofuků, zda s nimi pozorují změny v hlasitosti jízdy. Hned 60,5 % z nich odpovědělo, že při jízdě s otevřenými okénky je jízda tišší. A protože nechceme nic skrývat, doplníme i zbytek výsledků: podle 15 % řidičů se hlasitost nijak nezměnila, podle 8 % je hlasitost o něco vyšší. Zbývající respondenti nedokázali kvalifikovaně odpovědět.

60 % zlepšení plus 15 % beze změny, ale se všemi dalšími výhodami viz výše, to je za nás rozhodně dobrý výsledek.

  • Skryté větrání


Občas potřebujeme jen vyběhnout a pár minut nechat v autě například pejska. S ofukem není problém mu nechat lehce pootevřené okénko a nemít přitom strach o vykradení auta. Přes ofuk se zloděj do škvíry jen tak nedostane.

Někteří zákazníci dokonce nechávají takto okénko otevřené přes noc, ráno sedají do příjemně provětraného vozidla. Při parkování u rodinného domu asi bez problémů, na sídlišti za to ale ruku do ohně nedáme. Ani tam by to však problém být neměl.

  • Vzhled


No a nakonec vizuál. Tohle bude hodně o osobních preferencích, někomu se ofuky na autě líbí více, jinému méně.

[button url="https://www.autodoplnky-obchod.cz/protipruvanove-plexi-ofuky-oken--deflektory-oken-/" title="Ofuky oken ZDE"]

ofuky-oken-clanek2-min

Výběr těch správných kousků

Při výběru rozhodně doporučujeme si celou věc ulehčit a kupovat pouze přesně pasující sady na zrovna vaše vozidlo. Po pravdě, univerzální balení vyžadující složitou úpravu na míru už stejně asi nikdo ani neprodává.

Na naší speciální stránce jsme každopádně vytvořili přehledný rozcestník, ve kterém stačí zvolit značku, ročník, model s typem karoserie vozidla. Výsledkem bude zobrazení jen přesně pasujících ofuků oken na míru vašeho vozu.

V každém balení najdete deflektory jak na přední, nebo i na zadní okna vozidla. Bohužel to není pravidlem, ty zadní občas chybí. Důvodem není neochota výrobce, ale komplikované či úplně nemožné uchycení.

Jak na instalaci?

Když už jsme u toho uchycení, jak na to?

Každý kousek se bude trochu lišit, minimálně přední ofuky se ale zpravidla jednoduše nalepí na předpřipravené oboustranné pásky. Popisovat to psaným textem je docela zbytečné, stačí kouknout na balení, do návodu, případně na některé z řady videí na YouTube.

Pár doporučení. Pokud se v balení nachází pomocné plíšky, určitě použijte i je. Ofuk sice může sedět i bez nich, při vyšších rychlostech tomu ale už tak být nemusí. Za minutku času při instalaci navíc to stojí.

Pozornost věnujte hlavně zadním oknům. Vepředu ofuky díky zlomu většinou drží více než spolehlivě, vzadu však žádnou takovou oporu zpravidla nemají. Tady jsou plíšky, případně další přibalené oboustranné pásky opravdu potřeba.

Poslední dvě drobnosti. Hůře drží pásky na mastném povrchu, před instalací proto může být dobrým nápadem prostor okolo oken zbavit všech nečistot. No a protože se jedná o plast, výrobce nedoporučuje instalaci při nízkých teplotách zapříčiňujících vyšší lámavost. V praxi jsme se s tím tedy zatím nesetkali, jistota je ale jistota.

Montáž ofuků každopádně není nic složitého, v drtivé většině případů nezabere více než pár minut. Pokud si opravdu netroufáte, někdo šikovný určitě pomůže. Zavolat nebo napsat můžete i nám: 732 147 896 (Po–Pá: 8–16.00), info@autodoplnky-obchod.cz (kdykoli).

ofuky-oken-clanek3-min

Téma homologace a STK

Doteď jsme ofuky po právu jen chválili, jeden drobný detail ale musíme přičíst k neduhům. Deflektor je jednoduchý doplněk za pár korun, protože je ale každé auto trochu jiné, výrobce musí pro každý model vyrábět trochu jiný produkt. V praxi je proto finančně téměř nemožné, aby každá varianta prošla poměrně nákladnou homologací.

Co to znamená v praxi? Nemůžeme mluvit za úplně každého strážníka, za mnoho let praxe jsme se ale na cestě ještě nesetkali s problémem. Při STK to bývá o něco přísnější, tak pak záleží na každém jednotlivém technikovi. Většinou i tady ofuk projde, občas je ale potřeba ho pro samotnou kontrolu na chvíli sundat. Mj. na firmy.cz najdete v případě potřeby seznam všech STK v ČR.

Malý, ale šikovný

Důkazem spokojenosti budiž výsledky výše zmiňovaného výzkumu, ve kterém jsme se více než 700 majitelů ofuků zeptali, zda by si tento doplněk pořídili i na své další auto. Výsledek? Hned 85 % z nich odpovědělo, že ano.

Jak málo stačí, aby nějaká věc byla praktická.

Jedna malá lišta a kolik toho dokáže.

[button url="https://www.autodoplnky-obchod.cz/protipruvanove-plexi-ofuky-oken--deflektory-oken-/" title="Ofuky oken ZDE"]

Výběr z TOP modelů

[product url="/ofuky-oken-volkswagen-vw-t5-caravelle-2d-2003-multivan-sada-2ks/,/ofuky-oken-skoda-octavia-ii-2004-combi-zadni-sada-4ks/,/ofuky-oken-hyundai-tucson-2015-zadni-sada-4-ks/"]