Přijímáme online platby

Loga kreditních karet


Auto v zimě aneb 15 rad a doporučení, jak se co nejlépe připravit na sezónu

Nízká teplota, námraza, čerstvý i tající sníh, voda, posypová sůl – všechny tyhle věci dokážou dost výrazně ovlivnit chování auta. Na příchod té pravé zimy je proto dobré se připravit. 

V tomto článku najdete seznam těch nejdůležitějších věci, na které si dát pozor. A přidáme i několik tipů a doporučení, s nimiž budou chladné měsíce pro řidiče výrazně pohodlnější. 

Hlavně ale opatrně. 

Ani to nejlépe připravené auto není zárukou bezpečnosti. 

TIP: Pokud se vám nechce číst celý článek, tady najdete jednoduchý seznam všech rad a doporučení ve formátu pdf. Ideální pro tisk.

1-hlavni-fotka (kopie 2)-min  

Důležité kroky

  • Zimní pneumatiky

Tohle snad není potřeba ani připomínat. Koho někdy na letních pneumatikách zastihla námraza nebo sníh, potvrdí, že auto je za těchto podmínek téměř neovladatelné. 

Povinnost přezout je ukotvena také v zákoně. Zimní pneumatiky by na autě měly být od 1. listopadu do 31. března při sněhu, námraze, ale také v případě, kdy se výskyt těchto podmínek dá předpokládat. 

V praxi je tedy začátek listopadu a konec března tolerovatelný, jindy to ale už zavání pokutou.

2-zimni-pneu (kopie)-min

  • Kontrola hloubky dezénu pneumatik

Pneumatiky toho snesou hodně, napořád tady ale také nejsou. Před zimou je proto dobré zkontrolovat aktuální hloubku dezénu. Ta by u vozidel do 3,5 tuny měla být minimálně 4,0 mm, u aut nad 3,5 tun pak 6,0 mm na hnací nápravě. 

Cokoli menšího vede ke zhoršení jízdných vlastnosti, zejména na vodě pak hrozí riziko tzv. aquaplaningu. A to nikdo nechce. 

Doplňky na přesné změření dezénu najdete zde.

3-merim-dezen (kopie)-min

  • Kontrola hustoty chladicí kapaliny

Ať už jste si chladicí kapalinu ředili na požadovanou hustotu sami, nebo jste využili předem připravených produktů, je dobré myslet na to, že v průběhu roku může docházet k vypařování vody či jiným změnám vlastností. 

I proto se před zimou hodí hustotu chladicí kapaliny změřit a podle výsledku dolít buď koncentrát, nebo vodu. Chladič vám za to poděkuje.

Hustoměr pro měření chladicí kapaliny najdete zde.

4-chladici-kapalina (kopie)-min

  • Zimní směs do ostřikovačů

Pokud chcete ostřikovače používat i v teplotách pod nulou, bez zimní směsi to s největší pravděpodobností nepůjde.

Před výměnou za zimní směs však nezapomeňte nejprve vypotřebovat směs letní. Pokud to neuděláte, jednotlivé kapaliny se nepromíchají a systém ostřikovačů s největší pravděpodobností stejně zamrzne.

5-nemrznouci-smes (kopie)-min

  • Kontrola stavu autobaterie

Mráz sice ovlivňuje chemické reakce v baterii, větším náporem pro ni ale pravděpodobně bylo horké léto. Což se projeví právě v zimě, kdy auto najednou nejde nastartovat. 

Před sezónou je proto dobré multimetrem či voltmetrem změřit její napětí. V případě že naměřená hodnota bude menší než cca 12,3 V, není od věci si nechat baterii prověřit odborníky v autoservisu.

Multimetry a testery autobaterií najdete na této stránce.

6-kontrola-stavu-baterie (kopie)-min

Vhodné a doporučené kroky

  • Výměna stěračů za nové

Prach, kyselý déšť, ale hlavně vysoké letní teploty mohou dát stěračům pořádně zabrat. V případě, že guma zanechává šmouhy, skřípe nebo rovnou škrábe sklo, je rozhodně čas na výměnu. Nervy se špinavým sklem za to nestojí.

Na Autodoplňky-obchod.cz najdete stěrače pro naprostou většinu značek i modelů aut – stačí si vybrat na této stránce

7-vymena-steracu (kopie)-min

  • Přidávání aditiv při tankování paliva

Zimní nafta, kterou na čerpacích stanicích najdeme povinně od 1. prosince, by měla zvládnout teploty do -20 °C; speciální arktická pak až -32 °C. Po většinu sezóny by zamrznutí hrozit nemělo, studené horské noci však tyto teploty překročit mohou.

V takto extrémních případech je proto dobré použit aditiva. Ty zvýší filtrovatelnost nafty až o 10 °C, čímž také výrazně zvýší pravděpodobnost nastartování. Aditivum kromě toho navíc chrání palivové systémy i filtry pevných částic.

Aditiva pro naftu i benzín najdete na této stránce.

8-tankovani-paliva (kopie)-min

  • Výměna textilních koberců za gumové

Boty od bahna, mokré podrážky nebo sníh, s gumovými koberci to podlahu vozu trápit nemusí. PVC materiál takovou zátěž vydrží naprosto v pohodě. A zároveň je vážně jednoduché jeho čištění – stačí vytáhnout, vyklepat nebo jednoduše umýt. 

Gumové koberce tvarované přesně pro vaše auto najdete na této stránce

custom-spolujezdec-min

  • Pořízení vany do kufru

Kufr dostává zabrat po celý rok, na podzim a v zimě se ale přidává ještě vlhkost, bláto, sníh, stopy po soli a kdo ví co ještě. Jasně, vyčistit je nakonec možné (téměř) vše, stojí to ale spoustu času, nervů a energie nebo i peněz.

Celá věc se špinavým kufrem se dá přitom vyřešit elegantně za pár korun. Stačí použít praktickou gumovou a protiskluzovou podložku neboli vanu do kufru, na které všechny nečistoty zůstanou. Vana se pak jednoduše vyndá, opláchne vodou, kufr zůstává čistý.

Všechny gumové nebo plastové vany do kufru najdete na této stránce.

vana-do-kufru-auta

Doporučená zimní výbava

  • Kvalitní škrabka na sklo nebo rozmrazovač skel

Kdo má garáž je z obliga, naprostá většina z nás ale musí ráno co ráno škrábat. Investice pár korun do lepší škrabky se proto rozhodně vyplatí. Doporučit můžeme pevné umělohmotné škrabky, ale i teleskopické kousky chránící před kontaktem se sněhem.

Rozmrazovače jsou pak sázkou na vědu – ledová krusta pro ně není žádnou výzvou. Stačí nastříkat na sklo a námraza je za pár sekund pryč.

Škrabky na led najdete na této stránce, rozmrazovače pak zde

12-skrabka-na-sklo (kopie)-min

  • Sněhové řetězy

Kdo někdy zkusil zdolat namrzlý kopec, ví, jak praktickým pomocníkem mohou sněhové řetězy být. Pokud se tedy chystáte na hory, určitě na ně nezapomeňte.

A pozor v zahraničí. Například v Německu jsou sněhové řetězy povinností. Ať už jedete do hor, nebo jen projíždíte po dálnici. 

Sněhové řetězy najdete na této stránce

14-snehove-retezy (kopie)-min

  • Skládací lopata na sníh

Ve městech asi metrové závěje příliš nehrozí, na horách ale nejsou výjimkou. Sněhová lopata v kufru je pak v takových případech neocenitelným doplňkem. Nezabere přitom moc místa, ušetří ale spoustu času.

Skládací lopaty najdete na této stránce.

15-lopata-na-snih (kopie)-min

  • Rozmrazovač zámků ve dveřích

Aby se s autem dalo jezdit, je potřeba se do něj dostat. Což nemusí být v zimě úplně jednoduché. Pokud tedy nemáte po ruce rozmrazovač zámků, s ním je to totiž hračka vždy. Stačí pár kapek a led je pryč.

Doporučujeme nosit u sebe, zamknutý v autě neposlouží. 

Rozmrazovače zámků najdete na této stránce.

16-zamrzly-zamek-u-dveri (kopie)-min

  • Vhodná autonabíječka

O problémech s nabíječkou jsme se zmiňovali už výše. V případě vybití samozřejmě není nic ztraceno, baterie se dá mnohdy jednoduše dobít.

Autonabíječky najdete na této stránce.

nabijeni-baterie (kopie)-min

  • Startovací kabely

Vybitá baterie? S nastartováním může pomoci soused a vlastně kdokoli jiný. Jen je třeba mít po ruce startovací kabely. Doporučujeme, nikdy nevíte, kdy se budou hodit.

Startovací kabely najdete na této stránce.

17-startovaci-kabely (kopie)

A zbytek už je na vás. 

Jak ale říkáme, hlavně opatrně.

TIP: Všechny výše uvedené rady a doporučuní najdete také v tomto zjednodušeném seznamu. Ideální pro tisk.